10 خاصیت شگفت انگیز کشمش / خرید کشمش پلویی سالم

1- این میوه ی خشک مغذی، مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود و یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد و بخاطر همین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید است. همچنین کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن همچون پتاسیم، کلسیم و ویتامین B و D  و هورمون استروژن می باشد.

2- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و از تخریب سلولی  جلوگیری می کند و برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش  مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی توصیه می شود.

3- اگر هنگام خرید کشمش نگران دندان های خود به علت شیرین بودن آن هستید باید به شما بگوییم که، کشمش با وجود اینکه شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی  نداشته و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری کرده و برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.

4- کشمش حاوی مقدار زیادی آهن می باشد. 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. 1000 گرم کشمش در حدود 88/1میلی گرم آهن دارد، در حالیکه 100 گرم گوشت گاو بین 4-2 میلی گرم آهن دارد.

 

5- کشمش، منبع خوب فیبر می باشد که فیبر موجود در آن باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر  معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون می شود.

6- اگر کشمش پلویی را به گوشت اضافه کنید مقدار چربی غذا را کم میکند و  مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش میدهد.

7- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد خون را کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می شود و اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.

8- کشمش برای رفع و کاهش استرس نیز بسیار مفید بوده و همچنین باعث تقویت اعصاب و دور شدن غضب و عملکرد صحیح رگ های بدن می شود و سستی و رخوت را از بدن دور میکند.

9- کشمش پلویی برای درمان بی نظمی معده و یبوست نیز مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید مقداری کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید.

10- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش،  حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.

 

برای تبدیل انگور به کشمش، روش‌های مختلفی وجود دارد ولی بهترین و مفیدترین کشمش، انگوری است که به جای استفاده از مواد شیمیایی و گوگرد، در هوای آزاد و در معرض نور خورشید یا سایه خشک شده باشد. برای خرید کشمش پلویی سایه خشک می توانید از طریق اپلیکیشن سلوا اقدام کنید.

 

طرز تهیه عدس پلو و کشمش و گوشت چرخ کرده:
مواد لازم:
برنج شوشتری 3 لیوان
عدس بومی/ ارگانیک 1 لیوان
کشمش 1 لیوان
پیاز 2 عدد
سیر 2 حبه
زعفران دم کرده3 قاشق غذاخوری
#کره و #نمک و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه: برنج را از 1 ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد .عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بپزید تا زمانیکه آب آن تمام شود.یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس عدس پخته را اضافه کنید ، نمک و فلفل بزنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.
ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید. سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، یک پیاز دیگر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود.سپس سیرهای خرد شده و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل و کشمشی که 1 ساعت در اب خیس خورده است را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.
پس از اینکه عدس پلو آماده شد, داخل ظرف بکشید و روی آن را با برنج زعفرانی و مایه گوشت تزیین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری از برنج را با زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید .
نکته : میتوانید به جای گوشت چرخ کرده از قارچ یا گوشت پخته خلال شده یا مرغ پخته قطعه شده استفاده کنید. همچنین میتوانید بجای تهیه مخلوط گوشت چرخ کرده از گوشت های قلقلی شده استفاده کنید. نوش جان..