بهترین و بدترین گوشت ها را بشناسید! / خواص گوسفند، گاو، ماهی، شتر، بلدرچین و ... + خرید

 امروزه ارتباط تغذیه و انتخاب غذا با سلامت افراد جامعه کاملا مورد تاکید و تایید می باشد. بررسی ها نشان می دهد نیمی از مردم کشور از نظر تامین سلامت تغذیه ای دچار مشکل هستند. الگوی غذایی نادرست در سال های جوانی یکی از عوامل زمینه ساز برای شروع بیماری های مزمن نظیر چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، استئوپروز، سرطان و... در دوران میانسالی است. از این رو انتخاب غذای مناسب برای تامین سلامت مطلوب دختران و پسران که آینده سازان این سرزمین هستند به توجه ویژه ای نیاز دارد و دوره جوانی یک فرصت طلایی برای انجام هر گونه مداخله در بهبود وضع تغذیه و سلامت را فراهم می آورد.

فقدان پروتئین در رژیم غذایی منجر به استفاده بدن از منابع پروتئینی بدن شده و ضعف ماهیچه ای، ضعف در عملکرد قلب، تاخیر در ترمیم زخم ها، سوء هاضمه، نازک شدن و کم پشت شدن موها و موارد دیگری را به دنبال دارد.

عمده پروتئین مورد نیاز انسان ها از طریق خوردن گوشت چهارپایان اهلی، پرندگان به ویژه مرغ و آبزیان به ویژه ماهی تامین می شود. علی رغم افزایش سرانه ی مصرف ماهی در کشور ما، همچنان گوشت مرغ و گوشت قرمز، سهم بیش تری در مصرف خانوارها به خود اختصاص داده اند.

از طریق اپلیکیشن سلوا(شعبه اصفهان) می توانید گوشت سالم و لذیذ گوسفند، شتر، بلدرچین و بوقلمون سفارش دهید.

 دسته بندی گوشت مصرفی

گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی از لحاظ مصرفی بودن به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1- گوشت قرمز که شامل گوشت گاو، گوسفند، گوساله و در مواردی شامل گوشت بز، شتر و شترمرغ و... می باشد.

2- گوشت سفید به دو گروه عمده تقسیم می شود، گوشت طیور یا پرندگان اهلی که شامل مرغ، بوقلمون، مرغابی، غاز و... می شوند و گوشت ماهیان و آبزیان دریایی که شامل انواع ماهی و میگو می باشند.


بیشتر بدانید: بهترین و بدترین روغن های خوراکی را بشناسید + فیلم / بررسی 12 نوع روغن، حیوانی، گیاهی، زیتون و ...


 گوشت گوسفند

1- گوشت گوسفند یکی از رایج ترین و در عین حال لذیذ ترین انواع گوشت موجود در جهان است که ویژگی ها و خواص فراوانی نیز دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

2- گوشت گوسفند سرشار از مواد مغذی و ارزشمندی از جمله، پروتئین، کالری، چربی (اشباع و غیر اشباع)، امگا 3 و 6، انواع ویتامین های گروه B و مواد معدنی نظیر آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیوم و ... است.

3- ضد کم خونی، در بسیاری از نقاط جهان انسانها به ویژه زنان و کودکان در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دارند از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. از عوارض کم خونی برای خان ها می توان به عدم رشد مناسب جنین، نقص های حین زایمان، دردهای قائدگی و ... اشاره کرد.

4- تقویت سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی، ویتامین های گروه B  به ویژه B12 این مسئولیت را بر عهده دارند.

5- تقویت سیستم ایمنی و ضد سرطان، گوشت گوسفند سرشار از فلز روی است که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیار زیادی دارد.

6- حفظ سلامت استخوان، گوشت گوسفند ترکیبات کلسیم است که می‌تواند رشد استخوان را در کودکان بالا برده و از پوکی استخوان در بزرگسالان جلوگیری کند. 

 

گوشت شتر

1- گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم است.  همچنین گوشت شتر در مقایسه با گوشت سایر دام‌ های اهلی دارای سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است که این امر با متابولیسم آب در بدن دام ارتباط مستقیمی دارد و باید افزود که نسبت کلسیم فقط در عضلات ران زیاد است، اما نسبت آهن و روی در گوشت شتر کمتر از میزان آن در گوشت دام‌ های اهلی دیگر است.

2- بهبود درد مفاصل و استخوان، اگر از درد مفاصل و یا پوکی استخوان رنج می برید گوشت شتر مصرف نمایید زیرا این گوشت سرشار از کلسیم و فسفر می باشد و برای امراض استخوانی معجزه می کند.

3- تقویت قوای جنسی، در طب سنتی و از قدیم الایام برای تقویت و بر طرف نمودن ضعف قوای جنسی، مصرف گوشت شتر توصیه می شده است زیرا روی موجود در آن تقویت قوای جنسی را در پی دارد.

4- خواص ویژه مادران باردار، مصرف این گوشت قرمز از زایمان زودرس جلوگیری می کند. وجود انواع ویتامین ها بویژه ویتامین B، فسفر و کلسیم در گوشت شتر در رشد جنین مؤثر و مفید می باشد. ترکیبات موجود در گوشت شتر از بسیاری از اختلالات رشد جنین جلوگیری می کند. کالری فوق العاده ای که در گوشت شتر وجود دارد برای بانوان شیرده بسیار مفید می باشد.

5- البته گوشت شتر طبع گرم و خشک و غلیظ داشته و سفت بوده و هضم سختی دارد و مصرف مداوم آن برای شهرنشینان و کسانی که معده‌های ضعیف و طبع گرم دارند یا اسید اوریک و چربی ‌خون‌شان بالاست گزینه مناسبی نیست. البته استفاده از گوشت بچه‌شتر برای بومیان شتردار، ورزشکاران و کارگران با معده‌های قوی مناسب است.

 

گوشت گاو و گوساله

اولین نکته ای که در اینجا باید ذکر کنیم این است که گوشت گاو و گوساله(گاو زیر یک سال) تفاوت های زیادی دارند. گوشت گاو به دلیل سفتی و دیر هضمی انرژی زیادی از بدن برای هضم می گیرد و این باعث سردی و در ادامه مضرات ناشی از آن می شود. به همین دلیل علی رغم اینکه گوشت گاو هم مانند سایر گوشت ها پروتئین و برخی دیگر از مواد مغذی را دارد در منابع مختلف از جمله طب سنتی مصرف آن نهی شده است. گوشت گوساله از این منظر مضرات کمتری دارد ولی باز هم مصرف مداوم آن توصیه نمی شود.

 


بیشتر بدانید: هرآنچه از شکر قهوه ای باید بدانید + فیلم/ خرید شکر قهوه ای


گوشت ماهی

1- شاید ماهی را بتوان یکی از سالمترین غذاهای روی کره زمین دانست. گوشت ماهی سرشار از مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین، ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA است.

2- جلوگیری از خطر حملات قلبی و سکته، یک مطالعه در ایالات متحده بین بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد، که به‌طور منظم یک یا چند وعده ماهی در هفته مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از بود که آنها ۱۵٪ کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشتند. محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب، به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳، برای سلامت قلب مفیدترند.

3- جلوگیری از زوال عقل ناشی از کهولت سن، مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می‌کنند، ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز دارند، که تنظیم احساسات و حافظه را به عهده دارد.

4- درمان افسردگی، آزمایش‌های کنترل شده متعدد نیز نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر افسردگی مفید هستند و به‌طور قابل توجهی باعث افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی می‌شوند. یعنی ماهی به معنای واقعی کلمه می‌تواند شما را فرد شادتری سازد و باعث بهبود کیفیت زندگی شما گردد.

گوشت ماهی از منظر طب سنتی:

ماهی مزاج سرد و تری دارد و مصرف خیلی زیاد آن بدون اطلاع از طبع و مزاج شخصی و همچنین بدون استفاده از مصلحات توصیه نمی شود. بهتر است ماهی را به همراه مصلحات گرم مزاج از جمله سبزیجات معطر(به صورت شکم پر)، سیر، آب نارنج، ادویه های گرم و... طبخ و میل کرد. همچنین بعد از مصرف ماهی بخصوص در هنگام شب می توان از خرما، گردو، عسل، بادام شیرین، کنجد، زنجبیل و ...  برای تعدیل مزاج استفاده کرد.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی با شروع فصل گرما از خوردن ماهی اجتناب می‌کنند و این غذا را مخصوص فصل سرد سال می‌دانند؛ در حالی که متخصصان طب سنتی غذا‌هایی که با ماهی تهیه می‌شوند را ویژه فصل گرم معرفی و مصرف آن را توصیه می‌کنند.

  

گوشت مرغ

در بین پرندگان گوشت مرغ یکی از پر مصرف ترین ها بوده که حاوی پروتئین، ویتامین های گروه B، اسید امینه، سلنیوم و ... می باشد. همچنین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 علی رغم اینکه گوشت مرغ دارای خواص و فوایدیست ولی در بسیاری از موارد نحوه پرورش آن موجب از بین رفتن فواید و حتی ایجاد ضرر می شود. مرغ های ماشینی با هورمون ها یا دانه های غنی شده به سرعت رشد کاذب پیدا کرده و روند طبیعی رشد خود را طی نمی کنند . همچنین این مرغ هااز نور آفتاب محروم بوده و تحرک بسیار پایینی دارند. که این موارد باعث کاهش شدید کیفیت گوشت این پرنده می شود. بعلاوه به مرغ آنتی بیوتیک های متعدد و متنوعی خورانده می شود که سبب ایجاد مقاومت میکروبی در بدن فرد مصرف کننده گوشت مرغ خواهد شد و بدین ترتیب درصد بروز و شیوع عفونت های میکروبی در بدن فرد بالارفته و میکروب های خطرناک و مقاوم به آنتی بیوتیک در بدن انسان لانه گزینی خواهد کرد.

 

 گوشت بلدرچین

1- ارزش غذایی گوشت بلدرچین تقریباً مشابه گوشت مرغ است و مقدار ویتامین ها و روی موجود در این گوشت، آن را ارزشمند می سازد. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین های B3و B5 است که در ترمیم بافت نقش مهمی دارند خوشبختانه گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد و چربی کلی آن نیز پایین است.

2- تقویت هوش و حافظه کودکان، به دلیل وجود روی و فسفر و سایر مواد معدنی موجود در گوشت این پرنده، منبع بسیار خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز مغز می باشد.

3- تقویت ایمنی بدن و پیش گیری از سرطان، به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین گروه B، و سایر ویتامین ها در گوشت بلدرچین، آن را به دارویی بسیار قوی برای از بین بردن رادیکال های ازاد موجود در سلول ها و در نتیجه مبارزه با سرطان بدل نموده است.

 گوشت بوقلمون

در بین انواع گوشت سفید، گوشت بوقلمون کمترین چربی را دارد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت های سفید، ویتامین A  موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می شود.

 

گوشت کبک

گوشت کبک تفاوت چندانی با گوشت مرغ، غاز و اردک ندارد. شاید تنها تفاوت در میزان ویتامین B6 موجود در آن باشد. در فصل سرد سال، مصرف انواع گوشت ها به ویژه گوشت کبک می تواند از بسیاری عفونت های تنفسی پیشگیری کند از لحاظ آهن گوشت کبک، فقیر است و در مقایسه با گوشت شترمرغ و حتی مرغ، آهن کمتری دارد. میزان چربی و کلسترول گوشت کبک کمتر از گوشت مرغ است، اما به هر حال، مصرف آن سبب کاهش کلسترول خون نمی شود، چون این گوشت ها منبع چربی های اشباع هستند.

 

 گوشت شترمرغ

یکی از ویژگی های شترمرغ این است که اگرچه در دسته ماکیان قرار می گیرد، اما گوشت آن از لحاظ کالری از گوشت های قرمز کمتر بوده و میزان چربی و کلسترول آن هم پایین تر است. اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، باید بگوییم چربی موجود در گوشت شترمرغ 66% کمتر از چربی گوشت گاو و حتی کمتر از گوشت مرغ است. گوشت شترمرغ منبع غنی از پروتئین بوده و یکی دیگر از ویژ گی های منحصر به فرد آن آهن بالای آن است. میزان آهن موجود در گوشت شترمرغ همسان با گوشت قرمز است. (این موضوع به ویژه برای کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند قابل توجه است.)

 

بهترین گوشت ها از نظر طب سنتی و اسلامی:

مصرف گوشت کبوتر، گوسفند و بز کم سن و شتر از نظر طب اسلامی و سنتی مورد تاکید قرار گرفته است.

 

 

منابع: yjc.ir  ،  tebyan.net  ،  asriran.com