بنر اطلاعیه سلوا

بهترین و بدترین گوشت ها را بشناسید! + فیلم / خواص گوسفند، گاو، ماهی، شتر، بلدرچین و ... + خرید

1398/05/02   83,571

از نظر طب سنتی چه گوشتی بهتر است

فقدان پروتئین در رژیم غذایی منجر به استفاده بدن از منابع پروتئینی بدن شده و ضعف ماهیچه ای، ضعف در عملکرد قلب، تاخیر در ترمیم زخم ها، سوء هاضمه، نازک شدن و کم پشت شدن موها و موارد دیگری را به دنبال دارد.

عمده پروتئین مورد نیاز انسان ها از طریق خوردن گوشت چهارپایان اهلی، پرندگان به ویژه مرغ و آبزیان به ویژه ماهی تامین می شود. علی رغم افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور ما، همچنان گوشت مرغ و گوشت قرمز، سهم بیش تری در مصرف خانوارها به خود اختصاص داده اند.

 

برای خرید انواع گوشت تازه کلیک کنید.

بهترین گوشت از نظر طب سنتی

 

بهترین و بدترین گوشت ها

گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی از لحاظ مصرفی بودن به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1- گوشت قرمز که شامل گوشت گاو، گوسفند، گوساله و در مواردی شامل گوشت بز، شتر و شترمرغ و... است.

2- گوشت سفید به دو گروه عمده تقسیم می‌شود، گوشت طیور یا پرندگان اهلی که شامل مرغ، بوقلمون، مرغابی، غاز و... می شوند و گوشت ماهیان و آبزیان دریایی که شامل انواع ماهی و میگو می‌شوند.


بیشتر بدانید: ده روش تشخیص گوشت تازه و سالم/ خرید گوشت تازه


 گوشت گوسفند

 (برای خرید گوشت گوسفند سلوا کلیک کنید.)

  1. گوشت گوسفند یکی از رایج ترین و در عین حال بهترین ترین انواع گوشت موجود در جهان است که ویژگی ها و خواص فراوانی نیز دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.
  2. گوشت گوسفند سرشار از مواد مغذی و ارزشمندی از جمله، پروتئین، کالری، چربی (اشباع و غیر اشباع)، امگا 3 و 6، انواع ویتامین های گروه B و مواد معدنی نظیر آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیوم و... است.
  3. ضد کم خونی، در بسیاری از نقاط جهان انسانها به ویژه زنان و کودکان در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دارند از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. از عوارض کم خونی برای خان ها می توان به عدم رشد مناسب جنین، نقص های حین زایمان، دردهای قائدگی و... اشاره کرد.
  4. تقویت سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی، ویتامین های گروه B  به ویژه B12 این مسئولیت را بر عهده دارند.
  5. تقویت سیستم ایمنی و ضد سرطان، گوشت گوسفند سرشار از فلز روی است که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیار زیادی دارد.
  6. حفظ سلامت استخوان، گوشت گوسفند ترکیبات کلسیم است که می‌تواند رشد استخوان را در کودکان بالا برده و از پوکی استخوان در بزرگسالان جلوگیری کند. 

 

 گوشت شتر

(برای خرید گوشت شتر سلوا کلیک کنید.)

  1. گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم است.  همچنین گوشت شتر در مقایسه با گوشت سایر دام‌ های اهلی دارای سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است که این امر با متابولیسم آب در بدن دام ارتباط مستقیمی دارد و باید افزود که نسبت کلسیم فقط در عضلات ران زیاد است، اما نسبت آهن و روی در گوشت شتر کمتر از میزان آن در گوشت دام‌ های اهلی دیگر است.
  2. بهبود درد مفاصل و استخوان، اگر از درد مفاصل و یا پوکی استخوان رنج می برید گوشت شتر مصرف نمایید زیرا این گوشت سرشار از کلسیم و فسفر می باشد و برای امراض استخوانی معجزه می کند.
  3. تقویت قوای جنسی، در طب سنتی و از قدیم الایام برای تقویت و بر طرف نمودن ضعف قوای جنسی، مصرف گوشت شتر توصیه می شده است زیرا روی موجود در آن تقویت قوای جنسی را در پی دارد.
  4. خواص ویژه مادران باردار، مصرف این گوشت قرمز از زایمان زودرس جلوگیری می کند. وجود انواع ویتامین ها بویژه ویتامین B، فسفر و کلسیم در گوشت شتر در رشد جنین مؤثر و مفید می باشد. ترکیبات موجود در گوشت شتر از بسیاری از اختلالات رشد جنین جلوگیری می کند. کالری فوق العاده ای که در گوشت شتر وجود دارد برای بانوان شیرده بسیار مفید می باشد.
  5. البته گوشت شتر طبع گرم و خشک و غلیظ داشته و سفت بوده و هضم سختی دارد و مصرف مداوم آن برای شهرنشینان و کسانی که معده‌های ضعیف و طبع گرم دارند یا اسید اوریک و چربی ‌خون‌شان بالاست گزینه مناسبی نیست. البته استفاده از گوشت بچه‌شتر برای بومیان شتردار، ورزشکاران و کارگران با معده‌های قوی مناسب است.

 گوشت گاو و گوساله

اولین نکته ای که در اینجا باید ذکر کنیم این است که گوشت گاو و گوساله(گاو زیر یک سال) تفاوت های زیادی دارند. گوشت گاو به دلیل سفتی و دیر هضمی انرژی زیادی از بدن برای هضم می گیرد و این باعث سردی و در ادامه مضرات ناشی از آن می شود. به همین دلیل علی رغم اینکه گوشت گاو هم مانند سایر گوشت ها پروتئین و برخی دیگر از مواد مغذی را دارد در منابع مختلف از جمله طب سنتی مصرف آن نهی شده است. گوشت گوساله از این منظر مضرات کمتری دارد ولی باز هم مصرف مداوم آن توصیه نمی شود.


بیشتر بدانید: سوسیس و کالباس مفید است ! + خرید سوسیس و کالباس خانگی


 گوشت ماهی

 

  1. شاید ماهی را بتوان یکی از سالمترین غذاهای روی کره زمین دانست. گوشت ماهی سرشار از مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین، ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA است.
  2. جلوگیری از خطر حملات قلبی و سکته، یک مطالعه در ایالات متحده بین بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد، که به‌طور منظم یک یا چند وعده ماهی در هفته مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از بود که آنها ۱۵٪ کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشتند. محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب، به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳، برای سلامت قلب مفیدتر هستند.
  3. جلوگیری از زوال عقل ناشی از کهولت سن، مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می‌کنند، ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز دارند، که تنظیم احساسات و حافظه را به عهده دارد.
  4. درمان افسردگی، آزمایش‌های کنترل شده متعدد نیز نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر افسردگی مفید هستند و به‌طور قابل توجهی باعث افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی می‌شوند. یعنی ماهی به معنای واقعی کلمه می‌تواند شما را فرد شادتری سازد و باعث بهبود کیفیت زندگی شما گردد.

 گوشت ماهی از منظر طب سنتی

ماهی مزاج سرد و تری دارد و مصرف خیلی زیاد آن بدون اطلاع از طبع و مزاج شخصی و همچنین بدون استفاده از مصلحات توصیه نمی شود. بهتر است ماهی را به همراه مصلحات گرم مزاج از جمله سبزیجات معطر (به صورت شکم پر)، سیر، آب نارنج، ادویه های گرم و... طبخ و میل کرد. همچنین بعد از مصرف ماهی بخصوص در هنگام شب می توان از خرما، گردو، عسل، بادام شیرین، کنجد، زنجبیل و... برای تعدیل مزاج استفاده کرد.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی با شروع فصل گرما از خوردن ماهی اجتناب می‌کنند و این غذا را مخصوص فصل سرد سال می‌دانند؛ در حالی که متخصصان طب سنتی غذا‌هایی که با ماهی تهیه می‌شوند را ویژه فصل گرم معرفی و مصرف آن را توصیه می‌کنند.

 

  

 گوشت مرغ

(برای خرید مرغ سلوا کلیک کنید.)

در بین پرندگان گوشت مرغ یکی از پر مصرف ترین و بهترین ها بوده که حاوی پروتئین، ویتامین های گروه B، اسید امینه، سلنیوم و ... می باشد. همچنین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 علی رغم اینکه گوشت مرغ دارای خواص و فوایدیست ولی در بسیاری از موارد نحوه پرورش آن موجب از بین رفتن فواید و حتی ایجاد ضرر می شود. مرغ های ماشینی با هورمون ها یا دانه های غنی شده به سرعت رشد کاذب پیدا کرده و روند طبیعی رشد خود را طی نمی کنند . همچنین این مرغ هااز نور آفتاب محروم بوده و تحرک بسیار پایینی دارند. که این موارد باعث کاهش شدید کیفیت گوشت این پرنده می شود. بعلاوه به مرغ آنتی بیوتیک های متعدد و متنوعی خورانده می شود که سبب ایجاد مقاومت میکروبی در بدن فرد مصرف کننده گوشت مرغ خواهد شد و بدین ترتیب درصد بروز و شیوع عفونت های میکروبی در بدن فرد بالارفته و میکروب های خطرناک و مقاوم به آنتی بیوتیک در بدن انسان لانه گزینی خواهد کرد.


بیشتر بدانید: تفاوت های مرغ سبز و مرغ معمولی / خرید اینترنتی مرغ سبز


 گوشت بلدرچین

  1. خواص گوشت بلدرچین تقریباً مشابه گوشت مرغ است و مقدار ویتامین ها و روی موجود در این گوشت، آن را ارزشمند می سازد. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین های B3و B5 است که در ترمیم بافت نقش مهمی دارند خوشبختانه گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد و چربی کلی آن نیز پایین است و لذا شاید بتوان گفت بلدرچین بهترین گوشت پرنده است.
  2. تقویت هوش و حافظه کودکان، به دلیل وجود روی و فسفر و سایر مواد معدنی موجود در گوشت این پرنده، منبع بسیار خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز مغز می باشد.
  3. تقویت ایمنی بدن و پیش گیری از سرطان، به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین گروه B، و سایر ویتامین ها در گوشت بلدرچین، آن را به دارویی بسیار قوی برای از بین بردن رادیکال های ازاد موجود در سلول ها و در نتیجه مبارزه با سرطان بدل نموده است.

گوشت بوقلمون

در بین انواع گوشت سفید، گوشت بوقلمون کمترین چربی را دارد. یکی از خواص گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت های سفید، ویتامین A  موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می شود.

 

گوشت کبک

خواص گوشت کبک تفاوت چندانی با گوشت مرغ، غاز و اردک ندارد. شاید تنها تفاوت در میزان ویتامین B6 موجود در آن باشد. در فصل سرد سال، مصرف انواع گوشت ها به ویژه گوشت کبک می تواند از بسیاری عفونت های تنفسی پیشگیری کند از لحاظ آهن گوشت کبک، فقیر است و در مقایسه با گوشت شترمرغ و حتی مرغ، آهن کمتری دارد. میزان چربی و کلسترول گوشت کبک کمتر از گوشت مرغ است، اما به هر حال، مصرف آن سبب کاهش کلسترول خون نمی شود، چون این گوشت ها منبع چربی های اشباع هستند.

 بهترین گوشت در طب سنتی

 گوشت شترمرغ

(برای خرید گوشت شتر مرغ سلوا کلیک کنید)

یکی از خواص شترمرغ این است که اگرچه در دسته ماکیان قرار می گیرد، اما گوشت آن از لحاظ کالری از گوشت های قرمز کمتر بوده و میزان چربی و کلسترول آن هم پایین تر است. اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، باید بگوییم چربی موجود در گوشت شترمرغ 66% کمتر از چربی گوشت گاو و حتی کمتر از گوشت مرغ است. گوشت شترمرغ منبع غنی از پروتئین بوده و یکی دیگر از ویژ گی های منحصر به فرد آن آهن بالای آن است. میزان آهن موجود در گوشت شترمرغ همسان با گوشت قرمز است. (این موضوع به ویژه برای کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند قابل توجه است.) همچنین طبع گوشت شترمرغ گرم و خشک بوده و از این نظر برای افرادی که طبع سردی دارند بسیار مفید است.

بهترین گوشت از نظر طب سنتی و اسلامی چه گوشتی است؟

مصرف گوشت کبوتر، گوسفند و بز کم سن، شتر و خروس و بوقلمون بومی از نظر طب اسلامی و سنتی مورد تاکید قرار گرفته است. به‌طور کلی به استفاده از گوشت‌هایی که طبع گرمی دارند بیشتر توصیه شده است. به هر ترتیب اگر گوشت‌هایی که دیر هضم می‌شوند مانند گوشت گاو یا گوشت‌های که طبع سردی دارند را مصرف کردید، حتما از مصلح آنها در کنار غذا استفاده کنید تا طبع سرد آنها متعادل شوند.

برای خرید گوشت تازه و سالم که از کیفیت آن مطمئن باشید و برتمام مراحل تهیه آن نیز نظارت شده باشد، سری به سایت سلوا بزنید. سلوا فروشگاهی برای محصولات سالم و طبیعی است که سطح جدیدی از کیفیت را به سفره‌ها ما آورده است.

سلوا، فروشگاه مواد غذایی سالم و روستایی

ویژگی های گوشت گوسفند سلوا:

* پس از تحویل گوشت در صورتی که قصد نگهداری دارید، حتما آن را بسته بندی و در فریزر قرار دهید.

- پرورش دام به صورت چراگاهی (کیفیت تغذیه دام در سلامت و خواص گوشت آن بسیار موثر است. دام هایی که به صورت چراگاهی پرورش داده می شوند بسیاری از گیاهان مفید و حتی دارویی را خورده و تاثیر آنها در گوشت دام وارد می شود.)

- از بهترین نژاد های بومی ایران / ترجیحا افشاری و مغانی (گوشت لذیذ و خوش پخت این نژاد زبان زد است.)

- رعایت ۵ شاخص ذبح شرعی

- توزیع گوشت گرم (دام های سلوا حداقل میزان ممکن در پیش سرد کشتارگاه نگهداری شده و پس از آن با انتقال به واحد بسته بندی، و متناسب با سفارشات بسته بندی و بلافاصله توزیع می شوند.)

- سن گوسفند بین 6 الی 12 ماه (همون بره خودمون!)

- بسته بندی در ظروف بهداشتی و سلفون کشیده

- قبل از چرخ شدن، گوشت کاملا شسته و پاک می شود.(قسمت های غیر خوراکی و حرام کاملا جدا می شود.)

- طبع: گرم و تر

- مصلحات: گشنیز، سماق، مرزه

- خرید گوشت تازه و با کیفیت تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذای شما می گذارد. خرید اینترنتی گوشت گوسفند تازه این پیام را به دامدار می رساند که پرورش چراگاهی نژادهای بومی ایران مشتری ویژه دارد و انگیزه همه عوامل حاضر در چرخه تامین این محصول را افزایش می دهد.

ویژگی های مرغ سبز سلوا:

- نظارت و کنترل بر کل زنجیره پرورش مرغ

- طعم بهتر و چربی کمتر به دلیل سن کشتار پایینتر

- عدم استفاده از آنتی بیوتیک و دارو در پرورش مرغ

- در کشتارگاه های پیشرفته برای خنک کردن مرغ از چیلر هوایی استفاده می شود در حالی که کشتارگاههای عادی مرغ را داخل آب یخ شناور می کنند. 

- شناور شدن مرغ در آب یخ باعث نفوذ آب در بافت مرغ شده و وزن آن را افزایش می دهد که در نتیجه به زیان خریدار است. همچنین باعث کاهش کیفیت گوشت مرغ نیز می شود.

- با توجه به اینکه آب حوضچه خنک کننده مدام تعویض نمی شود، با گذشت زمان بار میکروبی آن زیاد شده سلامت مرغ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

- بدون پوست

- طبع: سرد و تر

- مصلحات: ادویه گرم، سکنجبین

- خرید مرغ سبز این اطمینان را به شما می دهد که از یک مرغ با کیفیت استفاده می کنید که این مورد در طعم و سلامت غذای شما بسیار تاثیر گذار است. خرید اینترنتی مرغ سبز را با خیال راحت در فروشگاه محصولات سالم سلوا تجربه کنید.

 

 

 
 

 

منابع: yjc.ir  ،  tebyan.net  ،  asriran.com    

خ