بنر اطلاعیه سلوا

معرفی 12 تا از خواص چای ترش + طبع و روش دم کردن آن

1401/09/01   22,207

چای ترش از گیاهی خوش‌رنگ تهیه می‌شود که به صورت بومی در آمریکای لاتین رشد می‌کند ولی در سایر نقاط جهان نیز کشت می‌شود. برخلاف اغلب چای‌ها و دمنوش‌ها، چای ترش را می‌توان به صورت سرد نیز نوشید. همانطور که از نام این چایی پیداست، مزه ترشی دارد. همین طعم سبب محبوبیت بیشتر این چایی شده است. از طعم و رنگ آن که بگذریم، نوبت به خواص چای ترش می‎‌رسد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد. در این مطلب از سایت مجموعه سلوا قصد داریم تا این محصول را به صورت ویژه بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

چای ترش چیست؟

چای ترش، یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید در طول روز بنوشید. این چایی از برگ‌های گل جامائیکا به دست می‌آید. این گیاه در طول یک سال می‌تواند ارتفاعی بین ۲ تا ۳ متر پیدا کند. کاسبرگ‌های قرمزرنگ این گیاه همان قسمتی است برای تهیه چای به کار می‌رود. همانطور که به آن اشاره کردیم، این گیاه بیشتر در آمریکای لاتین رشد می‌کند.

با این حال کشت چای سرخ در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز انجام می‌شود. همچنین این چای به طور گسترده‌ای در شبه جزیره عربستان کشت می‌شود؛ به همین علت بسیاری از حاجیان ایرانی این چای را از عربستان با خود می‌آوردند. به همین علت این چایی را با نام چای مکی نیز می‌شناشند. با توجه به اینکه فواید چای ترش بسیار زیاد است، حتما سعی کنید که مصرف آن را در برنامه خود قرار دهید. مسلما این مورد یک تجربه عالی را برای شما رقم خواهد زد.

>>> خرید چای ترش اصل از سلوا <<<

طبع چای ترش چیست؟

از آنجا توجه به طبع خوراکی‌ها در طب سنتی اهمیت زیادی دارد، اجازه دهید تا اندکی هم به طبع این دمنوش بپردازیم. مزاج این چای، سرد و خشک است که به همین علت یک انتخاب عالی برای افراد گرم‌مزاج خواهد بود. در صورتی که طبع شما بسیار گرم است، می‌توانید از چای ترش به عنوان یک مصلح عالی استفاده کنید. البته سردمزاجان باید از خوردن آن خودداری کنند زیرا مشکل سردی مزاج را بدتر می‌کند. مگر آنکه با مصلح مناسب این چایی را بنوشند. اگر مزاج سردی دارید، ترجیحا در فصل زمستان این دمنوش را حذف کنید.

در عوض این چایی برای گرم‌مزاج‌ها یک درمان عالی است زیرا طبع را متعادل می‌کند. با توجه به خاصیت دارویی چای ترش، بهتر است که برای نوشیدن آن برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای داشته باشید. از آنجایی که خشکی نیز در طبع این چای وجود دارد، برای کاهش طبع تر می‌توانید از آن استفاده کنید. چنانچه شما بتوانید یک برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده داشته باشید، مسلما از خواص چای ترش در طب سنتی هم برخوردار می‌شوید.

خواص چای ترش

خواص چای ترش

چای ترش به عنوان یک دمنوش بی‌نظیر می‌تواند به بهبود سلامت بدن کمک کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین خواص چای ترش آشنا می‌شویم.

  1. کاهش قند خون در افراد دیابتی: بیماری دیابت میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است که عوارض بسیاری را نیز به دنبال دارد. این افراد باید سعی کنند که راه‌های مختلف قند خون را کاهش دهد. یکی از این روش‌ها خوراکی‌هایی هستند که به کاهش قند کمک می‌کنند. خوشبختانه مصرف چای ترش می‌تواند تا حد زیادی قند خون شما را کاهش دهد پس از این راهکار عالی به سود خود استفاده کنید. بنابراین می‌توانید روزی چند فنجان از این چایی بنوشید. البته مواظب باشید که طبع‌تان سرد نشود.
  2. کمک به کاهش وزن و لاغری: از آنجایی که چای ترش کالری کمی دارد، به صورت مستقیم منجر به چاقی نمی‌شود. همچنین این دمنوش میزان ادرار را نیز بیشتر می‌کند که در نهایت به پاکسازی هر چه بهتر بدن می‌انجامد. ویژگی طلایی چای ترش، این است که باعث دفع سریع چربی از بدن می‌شود، در بین فواید چای ترش، این مورد بسیار مهم است. همچنین چای ترش میزان سوخت‌وساز سلولی را هم افزایش می‌دهد که در لاغری موثر خواهد بود.
  3. تقویت سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی هر چه قوی‌تر باشد، کمتر دچار بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شویم. ویتامین C عامل اصلی تقویت سیستم ایمنی است. خوشبختانه چای ترش، یک منبع غنی از ویتامین سی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
  4. کاهش فشار خون: فشار خون بالا یکی از مشکلات رایج در جامعه امروز است که افراد زیادی را درگیر کرده است. درمان به موقع این بیماری می‌‌تواند عوارض آن را بسیار کاهش دهد. خاصیت دارویی چای ترش در این قسمت نیز به کمک ما می‌آید، این دمنوش می‌تواند رگ‌های خونی شما را گشاد کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش دهد.
  5. بهبود عملکرد کبد: کبد، یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن است که هر گونه اشکال در آن می‌تواند مسائل زیادی را به وجود بیاورد. معمولا رادیکال‌های آزاد در داخل کبد شکل می‌گیرند و آسیب زیادی به آن وارد می‌کنند. در نتیجه شما هم باید به دنبال راهی باشید که این موارد را از بین ببرید. یکی از خواص چای ترش در طب سنتی تقویت کبد است. در واقع مصرف این چایی باعث کاهش رادیکال‌های آ‌زاد در کبد می‌شود.
  6. جوانسازی پوست: داشتن پوستی سالم و زیبا آرزوی همه ما به ویژه خانم‌هاست. به‌خصوص نگهداری از پوست و جوانسازی آن در سنین بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چای ترش به دلیل داشتن موادی همچون ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف می‌تواند در حفظ سلامتی و شادابی پوست تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.
  7. رفع عطش و تشنگی: معمولا در روزهای گرم تابستان تشنگی و عطش به افراد غالب می‌شود. به‌خصوص این مسئله برای ورزشکاران و کارگران بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. با توجه به سرد بودن طبع این چایی، می‌توانید از آن برای خنک شدن بدن استفاده کنید. همچنین شما با نوشیدن این چایی مقدار زیادی آب هم دریافت می‌کنید که در کاهش تشنگی بسیار موثر خواهد بود.

چگونه چای ترش را دم کنیم؟

اکنون که بهتر خواص چای ترش را می‌شناسید، نوبت این است که با دم کردن آن نیز آشنا شویم. خوشبختانه تهیه این دمنوش اصلا کار سختی نیست و مراحل آسانی دارد. به‌طورکلی دم کردن این چایی شبیه به چای معمولی است. برای این کار باید در ابتدا آب را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بعد از این مرحله باید گلبرگ‌های چای ترش را بشویید تا اگر گرد‌وخاکی بر روی آن قرار گرفته به‌طور کامل پاک شود. سپس چای ترش را درون قوری ریخته و آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید.

معمولا بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه چایی دم کشیده و آماده نوشیدن خواهد بود. برای خوردن چای ترش آن را از صافی رد کنید تا کاملا تمیز باشد. اگر دوست دارید که این چای را با طعم بهتری بنوشید، آن را همراه با طعم‌دهنده‌های طبیعی دیگر مصرف کنید. به‌طور مثال اضافه کردن دارچین، آب لیمو و زنجبیل باعث خوش‌طعم شدن این چایی می‌شود. به‌علاوه فواید چای ترش در اثر اضافه شدن این مواد بیشتر خواهد شد. فراموش نکنید که خوردن چای ترش با عسل طبیعی نیز یک راهکار بی‌نظیر برای بهتر شدن طعم و متعادل شدن طبع (البته اگر از عسل‌هایی با طبع گرم مانند عسل کنار استفاده کنید) این دمنوش است.

>>> خرید دمنوس به اصل از سلوا <<<

چه کسانی نباید چای ترش بنوشند؟

خاصیت دارویی چای ترش بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی همه افراد نمی‌توانند از این چای برای خود استفاده کنند. با توجه به اینکه طبع چای ترش سرد است، افراد سردمزاج نباید آن را بخورند. چای ترش میزان فشار خون را کاهش می‌دهد پس کسانی که فشار خون پایین دارند نباید آن را مصرف کنند. همچنین اگر قند بدن شما از حالت تعادل پایین‌تر است، باید از خوردن این چای خودداری کنید. چنانچه شما این چای را در دوز بالا مصرف کنید، ممکن است که با مسائلی همچون سرگیجه و ضعف بدنی روبرو شوید.

طبق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که طبع سرد چای ترش، قدرت باروری را کاهش می‌دهد؛ به همین علت زوج‌هایی که قصد فرزندآوری دارند باید از خوردن آن خودداری کنند. همچنین زنان شیرده نیز باید از مصرف آن خودداری کنند زیرا کیفیت شیر آن‌ها را کاهش می‌دهد. اگر جوش فعال پوستی دارید، بهتر است که از نوشیدن چای ترش امتناع ورزید که مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. ناگفته نماند که برخی از افراد نسبت به چای ترش حساسیت دارند. معمولا این حساسیت بیشتر خود را به شکل قرمزی چشم‌ها یا تب نشان می‌‌دهد. اگر شما هم جزو افراد نامبرده هستید، مصرف این دمنوش را کنار بگذارید.

خواص چای ترش در طب سنتی اثبات شده است که همین امر طرفداران زیادی را برای آن به وجود آورده است. طبع چای ترش یا چای مکه سرد و خشک است که برای افراد گرم‌مزاج گزینه مناسبی خواهد بود. از آنجایی که میزان درخواست‌ها برای خرید چای ترش زیاد است، مجموعه سلوا این محصول را با بهترین کیفیت و قیمت ارائه می‌کند. به همین علت شما می‌توانید که چای ترش را به مقدار دلخواه خریداری کرده و یک نوشیدنی گرم پرفایده را امتحان کنید. مسلما با خوردن این دمنوش به کیفیت ویژه آن پی می‌برید. اگر شما هم تجربه مصرف چای ترش را دارید، حتما نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.