بنر اطلاعیه سلوا

رژیم وگن یا وگان چیست؟ چه تفاوتی با گیاهخواری دارد؟

1400/12/01   2,641

وگن (vegan) که کوتاه شده عبارت وگنیسم (Veganism) یک نوع رژیم غذایی است که در آن هیچ‌گونه محصولات حیوانی مانند گوشت، شیر و... جای ندارند. اگرچه این رژیم نوعی گیاهخواری است، اما نسبت به رژیم‌های معمول گیاهخواری مواد غذایی محدودتری را شامل می‌شود. در رژیم وگان هدف تنها سالم بودن رژیم غذایی افراد و پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند نقرس، فشار خون بالا و... نیست، در این نوع رژیم غذایی حفظ محیط زیست نیز درنظر گرفته شده است. اگر در مورد این سبک غذایی کنجکاو شده‌اید همراه ما باشید تا بیشتر با این نوع رژیم، فواید و چگونگی آغاز آن آشنا شویم.

رژیم وگن یا وگان چیست؟

وگن در حقیقت نوعی رژیم گیاهخواری است که در آن هرگونه محصولاتی حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و... از رژیم غذایی حذف می‌شوند. هدف از این نوع گیاهخواری تنها سلامتی نیست و اغلب مسائل حمایت از حیوانات و حفظ محیط زیست نیز درنظر گرفته می‌شود. به این شکل که این افراد معتقد هستند برای دامپروری باید جنگل‌ها و مراتع از بین بروند، در نتیجه برای جلوگیری از این اقدام هرگونه محصولات حیوانی را نیز از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.

تفاوت وجترین یا وگن چیست؟

شاید در نگاه اول تفاوتی میان وجترین یا وگن نبینید ولی این دو مورد با هم تفاوت‌های اساسی دارد. وجترین به کسی گفته می‌شود که در برنامه غذایی خود انواع گوشت‌های قرمز و سفید را حذف کرده است ولی سایر فراورده‌های دامی را مصرف می‌کند. یک وجترین محدودیتی برای مصرف لبنیات ندارد در حالی که این مواد نیز از حیوانات گرفته شده‌اند. به‌طور مثال تخم مرغ نیز یک محصول حیوانی است ولی وجترین‌ها برای خوردن آن منعی نخواهند داشت. این در حالی است که شرایط برای وگن‌ها فرق دارد.

یک شخص وگن، گوشت و تمامی فراورده‌های حیوانی را به‌صورت کامل کنار گذاشته است و این بدان معنا است که حتی این افراد محصولاتی مانند عسل را استفاده نمی‌کنند زیرا از طریق زنبور عسل تولید شده است. وگن‌ها به غیر از غذا تمامی فراورده‌های دامی مانند چرم یا خز در لباس‌های خود استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که وجترین‌ها در این مورد خاص، هیچ محدودیتی ندارند و از همه این لباس‌ها هم بهره می‌برند.

رژیم وگن چیست؟

رژیم وگان شامل چه غذاهایی است؟

اگر شما می‌خواهید که وگان شوید، حتما باید یک تجدید نظر جدی در برنامه غذایی خود داشته باشید. نکته جالب این است که وگن‌ها در سراسر جهان الگوهای غذایی خود را با توجه به فرهنگ منطقه خود تعمیم داده‌اند. همان‌طور که ‌می‌دانید در گوشت‌ها مقدار زیادی پروتئین وجود دارد. حال اگر شما بخواهید گیاه‌خواری را شروع کنید باید بتوانید این پروتئین دریافتی را از طریق سایر گیاهان دریافت کنید. در چنین شرایطی معمولا از سویا به جای گوشت استفاده می‌شود تا نیاز بدن از این لحاظ نیز تامین گردد. علاوه‌بر سویا از سویق کامل نیز می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

در برنامه غذایی وگن‌ها، قارچ نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد و به عنوان یک جایگزین عالی برای گوشت درنظر گرفته می‌شود. به طور مثال اگر یک وگن بخواهد قرمه سبزی بپزد، به جای گوشت از قارچ و سویا استفاده می‌کند.

نکته جالب این است که وگن‌ها حتی از آب گوشت هم استفاده نمی‌کنند زیرا ترکیبات گوشت در داخل آب آزاد شده است. به‌طور کلی این رژیم غذایی، طرفداران و منتقدان زیادی دارد و هر شخصی با توجه به نظر شخصی خود می‌تواند از این سیستم بهره ببرد.

چطور رژیم غذایی وگن را آغاز کنیم؟

برای اینکه شما بتوانید رژیم غذایی خود را به‌عنوان یک وگن آغاز کنید، باید در مرحله اول خودتان به اهداف وگان پایبند باشید. کسانی که این سبک از زندگی را انتخاب می‌کنند دلایل متعددی برای انجام آن دارند که شما هم باید این موارد را در نظر داشته باشید. در ابتدا شما باید به پرهیز از خوردن گوشت حیوانات اعتقاد داشته باشید. وگان‌ها معتقد هستند که خوردن گوشت حیوانات، یک کار غیراخلاقی است و به همین علت از لذت خوردن غذاهای گوشتی عبور کرده‌اند.

اگر می‌خواهید که این رژیم را آغاز کنید باید از تاثیرات آن روی سلامت نیز آگاهی داشته باشید. همان‌طورکه می‌دانید اکثر چربی‌های مضر در محصولات حیوانی دیده می‌شود. معمولا وگن‌ها کمتر به مشکلاتی همچون چربی خون بالا مبتلا می‌شوند که این امر نشان‌دهنده سلامتی بیشتر بدن آن‌ها است. زمانی که شما به این موارد اشراف کامل پیدا کردید، حال می‌توانید رژیم غذایی جدید خود را آغاز کنید. تا زمانی که این موارد به خوبی برای شما جا نیفتاده باشد، مطمئن باشید که دوباره مصرف انواع گوشت را شروع خواهید کرد. البته برخی از افرادی که این رژیم را امتحان می‎‌کنند، آن را برای کوتاه مدت و به منظور رفع شدن مشکلات سلامتی مانند کبد چرب (فقط با تجویز پزشک) استفاده می‌کنند. اگر شما جزو این افراد هستید برای آغاز این رژیم به مشکلی برنخواهید خورد، زیرا می‌دانید که برای مدتی کوتاه قرار است برخی از غذاهای خوشمزه را کنار بگذارید. بنابراین فقط باید تصمیم بگیرید و غذاهای مناسب برای این رژیم را تهیه کنید.

رژیم غذایی وگان

رژیم وگن برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

در حال حاضر افراد زیادی در دنیا هستند که این سبک زندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند و در این راستا تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند. این رژیم بیشتر برای کسانی مناسب است که بر اثر مصرف بیش از حد گوشت، دچار آسیب‌های متعدد شده‌اند. مشکلاتی همچون بیماری نقرس، فشار خون بالا و چربی بالا در نتیجه مصرف زیاد گوشت به وجود می‌آیند. برای اینکه این مشکل برطرف شود، بهتر است که شخص، دوره وگن را آغاز کند تا مشکلات او به کمترین حد خود برسد. البته این افراد حتما باید با پزشک معالج خود برای این منظور مشورت کنند.

به یاد داشته باشید که افراد سالم نیز می‌توانند این دوره را شروع کنند و در این زمینه هیچ محدودیتی برای شما به وجود نخواهد آمد. با توجه به مزایای ویژه این رژیم، بد نیست که شما هم برای مدتی آن را امتحان کنید.

تاثیر رژیم وگان بر حفظ محیط زیست

این سبک زندگی نه تنها بر سلامتی تاثیر مثبتی دارد، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. در حال حاضر جنگل‌ها و مراتع بسیاری برای دامپروری از بین می‌روند تا گوشت مورد نیاز برای ما تامین شود. به‌علاوه چرای بیش از حد دام‌ها می‌تواند باعث فرسایش خاک و از بین رفتن منابع طبیعی شود. در چنین شرایطی اگر مردم به سراغ رژیم غذایی وگن بروند،‌ به صورت ناخودآگاه تعداد دام‌ها کمتر شده و به حفظ محیط زیست کمک خواهد شد. با توجه به تاثیرات فوق‌العاده‌ای که این روش غذایی بر زندگی انسان دارد، بهتر است که شما هم برای یک‌بار هم که شده آن را تجربه کنید و از شرایط ایجاد شده بیشترین لذت ممکن را ببرید. جالب است بدانید که برخی از طرفداران این رژیم، با هدف کمک به حفظ محیط زیست به سراغ این رژیم می‌روند.

ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که مصرف انواع محصولات حیوانی آسیب‌های زیادی به سلامت مردم وارد کرده است. از این‌رو رژیم‌های غذایی فاقد گوشت قرمز و حاوی مواد غذایی سالم و ارگانیک می‌توانند ما را از آسیب‌های بسیاری حفظ کنند. در سلوا تلاش شده تا محصولات غذایی سالم عرضه شود که در آن از هیچ‌گونه مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده استفاده نشده تا به سلامتی کل جامعه کمک شود. به‌علاوه شما می‌توانید محصولاتی ارگانیک مانند عدس ارگانیک، نخود ارگانیک و دیگر حبوبات ارگانیک را نیز از سلوا تهیه کنید. به‌علاوه روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن ارده کنجد و... را نیز می‌توانید از سلوا تهیه کنید.

ر

-

ژ

-

ی

-

م