بنر اطلاعیه سلوا

رژیم کتوژنیک چیست؟ معرفی رژیم کتو + بایدها و نبایدهای آن

1400/11/24   2,317

حتما شما هم اسم رژیم کتوژنیک (Ketogenic diet) یا کتو به گوش‌تان خورده است؛ اگرچه این رژیم غذایی عمدتا برای کاهش وزن و لاغری سریع استفاده می‌شود اما برای درمان بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت در کنار درمان‌های پزشکی و دارو می‌تواند کمک کننده باشد. رژیم غذایی کتوژنیک در حقیقت تغییر سبک غذایی است به این صورت که چربی و پروتئین بیشترین سهم را در خوراک روزانه افراد داشته باشد. همراه ما باشید تا در ادامه با این رژیم غذایی، بایدها و نبایدها و فواید و مضرات آن آشنا شویم.

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو چیست؟

رژیم کتوژنیک که به کتو هم شهرت دارد، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای لاغری بدن است. به صورت کلی در این رژیم مقدار کربوهیدرات به شدت کاهش پیدا کرده و در عوض مقدار چربی و پروتئین افزایش پیدا می‌کند.

اما سازوکار این رژیم چگونه است؟ بدن ما به‌طور طبیعی به انرژی نیاز دارد. بدن برای تامین این انرژی از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند. اگر این ماده به اندازه کافی به بدن نرسد،‌ بدن ما به‌صورت خودکار از سلول‌های چربی به عنوان سوخت بهره می‌برد و انرژی لازم را از آن دریافت خواهد کرد. بر همین اساس در رژیم غذایی کتوژنیک شاهد آن هستیم که مصرف کربوهیدرات‌ها به شدت پایین آمده است و در عوض چربی‌ها جایگزین آن شده‌اند.

رژیم لاغری کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک باعث لاغری می‌شود؟

حال بیایید ببینیم که رژیم لاغری کتوژنیک چگونه به ما در کاهش وزن کمک می‌کند. احتمالا شما هم تا به حال از تاثیر مصرف چربی بر چاقی شنیده‌اید. این در حالی است که شما در رژیم کتوژنیک با این مشکل مواجه نیستید زیرا تمامی چربی‌های مصرف شده توسط شما در داخل بدن می‌سوزند و علتی برای چاقی باقی نخواهد ماند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در رژیم غذایی کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات به کمتر از ۵ درصد می‌رسد که همین امر باعث سوختن چربی‌های مصرفی توسط شما خواهد شد. البته به یاد داشته باشید که این روش تغذیه‌ای دارای انواع مختلفی است که باید براساس شرایط سلامت هر فرد بهترین نوع رژیم کتوژنیک انتخاب شود.

با توجه به فواید ویژه این رژیم غذایی، همواره تلاش کنید که از بهترین منابع غذایی که فاقد موارد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی هستند برای تغذیه هر چه بهتر خود کمک بگیرید. برای این منظور می‌توانید سری به سایت سلوا بزنید، زیرا در این سایت محصولات سالمی که فاقد هرگونه افزودنی هستند به فروش می‌رسد.

 

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب است؟

در حال حاضر این رژیم برای کسانی که مایل به لاغری هستند توصیه می‌شود زیرا راهکار خوبی برای حل مشکل آن‌ها خواهد بود. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید،‌ استفاده از این رژیم برای ورزشکاران است. در صورتی که یک وزرشکار بخواهد به‌صورت حرفه‌ای به ورزش خود بپردازد باید از تمامی این راهکارها به شکل ویژه استفاده کند. نوع دیگری از این رژیم وجود دارد که به شکل ویژه برای بدنسازان است. کسانی که ورزش بدنسازی یا بادی بیلدینگ را دنبال می‌کنند برای کمک به افزایش حجم عضلات خود از این رژیم استفاده می‌کنند.

دسته دیگری که کاندید استفاده از این رژیم محسوب می‌شوند، افرادی هستند که فعالیت بدنی زیادی دارند. در این وضعیت استفاده از رژیم کتو می‌تواند برای شخص، بسیار تاثیرگذار باشد و انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف را به او خواهد داد. همان‌طورکه می‌بینید، استفاده از این روش برای بسیاری از افراد مفید است و مشکلات آن‌ها به شکل کلی حل خواهد کرد.

با یک نگاه ساده می‌توان به این نکته پی برد که داشتن این سبک از رژیم غذایی برای تناسب اندام بسیاری از افراد ضروری است. از بین رفتن فرم مناسب در بدن باعث می‌شود تا شما بخش زیادی از جذابیت خود را از دست بدهید. از همین رو بهتر است که با ایجاد یک رژیم مواد غذایی متناسب، این مشکل را به نحو احسن حل کنید.

به‌طورکلی افراد برای استفاده از رژیم کتو محدودیتی ندارند، مگر کودکان، مادران باردار و شیرده و افرادی که سلامتی آن‌ها با مشکلاتی روبرو است که این رژیم باعث تشدید مشکلات آنها می‌شود. به عنوان مثال مبتلایان به مشکل دفع پروتئین، مشکلات کلیوی، چربی خون بالا، سندرم کوشینگ، قند خون کمتر از نرمال (هیپوگلیسمی)، پرکاری تیروئید، نارسایی قلبی، مشکلات کبدی، میتوکندری و... امکان استفاده از این رژیم را ندارند. بنابراین اگر هرگونه دارویی استفاده می‌کنید یا مشکلی در سلامتی‌تان حتی کوچک وجود دارد، پیش از شروع رژیم کتوژنیک حتما با پزشک خود مشورت کنید. البته این رژیم گاهی می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند، به عنوان مثال گاهی این رژیم در کنار دارو برای بیماران مبتلا به دیابت تجویز می‌شود.

به‌علاوه اگر دچار کمبود وزن هستید یا شاخص BMI شما کمتر از 25 است، نباید از رژیم کتو استفاده کنید. زیرا همانظور که گفتیم این رژیم باعث کاهش می‌شود و اگر فرد دچار کمبود وزن باشد این رژیم می‌تواند او را با چالش مواجه کند.

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟

برای اینکه شما بتوانید وارد رژیم کتوژنیک شوید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت خاص خود هستند. در طول این دوران شما باید از مصرف غذاهای حاوی نشاسته اجتناب کنید. این بدان معناست که شما باید مصرف غذاهایی همچون سیب زمینی را کنار بگذارید و همچنین خوردن غذاهایی مانند ماکارونی که سرشار از کربوهیدرات هستند نیز به هیچ عنوان به شما توصیه نخواهند شد. در حال حاضر این رژیم دارای چند نوع است که هر کس باید با توجه به شرایط شخصی خود آن‌ها را اجرا کند.

در طول مدت زمانی که شما در رژیم کتوژنیک قرار دارید، باید در طول روز معادل سه چهارم فنجان روغن زیتون مصرف کنید. از آنجایی که این روغن گیاهی و کاملا طبیعی است،‌ برای بدن شما بسیار مفید بوده و به آن آسیبی وارد نمی‌کند. برای خرید روغن زیتون بکر بدون هیچ‌گونه افزودنی و مواد نگهدارنده می‌توانید سری به سلوا بزنید.

در حالت کلی خوردن سبزیجاتی که حاوی نشاسته نیستند را باید در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. مصرف سبزی‌هایی همچون هویج، اسفناج و کلم بروکلی در این رژیم اهمیت بالایی داشته باشد. مصرف بعضی از میوه‌ها همچون توت و ملون نیز در طول این رژیم پیشنهاد می‌شود که بهتر است آن‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

نکته مهم این است که در طول دوره رژیم کتوژنیک باید از پروتئین‌های مختلف به‌صورت ویژه بهره‌مند شوید. در واقع شما باید برای هر وعده غذایی خود مقدار متوسط ۱۰۰ گرم گوشت را در نظر بگیرید تا با استفاده از آن بتوانید پروتئین مورد نیاز برای بدن خود را تامین کنید. برای خرید گوشت قرمز ترجیحا از گوشت دامی که به صورت چراگاهی پرورش داده شده استفاده کنید که طعم بهتری دارد و مصرف بلند مدت آن آسان‌تر باشد. به‌علاوه برای گوشت سفید نیز می‌توانید از مرغ سبز استفاده کنید که بوی کمتری دارند و میزان آنتی‌بیوتیک نیز در گوشت این مرغ‌ها کمتر است.

بایدها و نبایدهای مواد غذایی در رژیم کتو

اکنون که با رژیم غذایی کتوژنیک آشنا شدیم بیایید بایدها و نبایدهای غذایی آن را نیز بررسی کنیم. در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم مشکلات تغذیه‌ای بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. این مورد می‌تواند دلایل زیای داشته باشد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود مهم هستند.

رژیم کتوژنیک یکی از بهترین روش‌های تغذیه‌ای است که با کمک آن می‌توانید به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. برای اجرای موفق کتوژنیک، شما باید مواد غذایی طبیعی و ارگانیک را خریداری کنید و سپس آن‌ها را در داخل رژیم غذایی خود بگنجانید. سایت سلوا تمامی این مواد غذایی را با کیفیت مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانید وزن خود را تا جایی که لازم است کاهش دهید.

رژیم کتوژنیک